Meie 7. klasside õpilased võtsid ühel toredalt lumisel koolipäeval ette teekonna Palamusele, et tutvuda Oskar Lutsu kooliga ja panna pitserit varatalvisele “Kevade” lugemisele. Teekond sinna, seal olemine ja tagasitulek laabus mõnusas harmoonilisuses ning oli tunda, et kogemus aitas süvendada ühest eesti kirjanduse tähtteosest saadud elamust.
Teekond algas hommikul vara, kuivõrd väljasõit oli kella kaheksast ehk pool tundi enne meie harjumuspärast koolipäeva algust. Sõit kulges kahe bussiga, kaasas toidupakid oma õunte, kõrrejookide ja tõnissonlike lihapirukatega.
Õpetaja Tõnis Hallaste sõnul avanes kohale jõudes vaatepilt mitmest värske lume valle kühveldavast inimesest. “Jälle oli sadanud ootamatu kogus tuisulund. Siinkohal jagunes seltskond kaheks: ühed läksid muuseumisse, teised said kogeda “koolitundi teise talve lastele”, hiljem teistpidi,” rääkis Tõnis.
Koolitunnis istuti ja kuulati, kuidas üks põnevalt intensiivse olekuga naisterahvas andis ajaloolist ülevaadet Lutsu kooliajast - sellest, kuidas õpilased aitasid kaasa kütmisel ning koristamisel ja kuidas seina peal pidi alati olema valitseja portree.
Tõnis meenutab: “Küsimustele “Kevade” ja Lutsu kohta vastati sedavõrd asjalikult, et õpetajagi sai kinnitust, et õpilased ei piirdunud üksnes filmi vaatamisega ja kokkuvõtete lugemisega. Seejärel saime proovida sulepeadega tunnistusi kirjutada ja märkida oma hakkamasaamist rehkendamises, ilukirjas, maateaduses ja teistes tolleaegsete nimetustega ainetes. Söögipausi sai pidada tolleaegsete õpilaste kombel samade laudade taga.”
Muuseumisse minnes öeldi kohe väga ebamuuseumlikult sõnad peale, et katsuge kõike, mida saab katsuda, ja vajutage kõike, mida saab vajutada. Seal oli palju lugeda. Nii “Kevade” tegevusaja Eestist, Lutsu elust kui raamatutegelaste prototüüpidest. Aga ka vaadata ja katsuda - videokatked neilsamadel teemadel, viiul, mida meie muusikakooli õpilased püüdsid ka häälestada, “Lati patsi” pudelimäng, kus sai riiulile ronida, Tootsi punane gloobus koos huvitavate infokildudega.
Muuseumi uurimise lõpetuseks mindi ühte saali vaatama dokumentaali “Kevade” tegemisest. “Huvitavalt tehtud saade - kui see telerist tulnuks, poleks kirjandusõpetaja küll kanalit vahetanud. Õpilaste vaikse vaatamise põhjal tundus, et nemadki mitte,” kiitis Tõnis nähtut.
Seejärel käidi ära ka silla peal pardiparvesid vaatamas, kirikus ning Palamuse apteegis, igat õueskäimist saatmas õpilaste lumesõjad ja sõbralikud madistamised. Saunaaken jäi terveks ja keegi vette ei kukkunud, ei jäädud kõrgesse palavikku ega sarlakitesse. Kui seitsmendad klassid bussiga koolimajja jõudsid, olid tunnid juba lõppemas, aga meeled olid head ja kogemus tervikuna tervitatav.
Õppekäik “Kevade” radadele seondub osaliselt ka meie kooli osalusel töös oleva Erasmus+ projektiga BiblioLingua, millest pikemalt saab lugeda siit. Nimelt valmivad 2024. aasta kevadel õpetaja Mailiis Meitsari mõtte ja käe läbi “Kevade” baasil kolmel keeleõppe tasemel olevad ingliskeelsed e-raamatud. Võimalik, et teeme selle kuldklassikaks saanud teose põhjal mugandused ka eesti keele õppijatele. Lisaks joonistavad õpetaja Kadri Kose juhendamisel õpilased sinna ise illustratsioonid. Projekti kodulehel olevast e-raamatukogust saab juba täna näha praeguseks valminud keeleõppe materjale, mida sinna aja jooksul mõistagi veel omajagu lisandub.
Vaata ka fotogaleriid Palamusel käigust.