Raatuse kooli osalusel aastatel 2018-2021 nelja Euroopa partnerkooli poolt ellu viidud Erasmus+ koostööprojekt SLAM-STEM Learning Activities & Methods pälvis ülemöödunud nädalal põhihariduse kategoorias Euroopa innovaatilise õpetamise auhinna (European Innovative Teaching Award).
Tegemist oli meie Drnjes Fran Koncelaki põhikoolis õpetavate Horvaatia sõprade poolt koordineeritud projektga, mis keskendus kõigele sellele, mida teatakse kogu maailmas lühendi STEM järgi, Nende nelja tähe taga seisavad neli väga olulist õppevaldkonda - science (teadus), technology (tehnoloogia), engineering (inseneeria) ja mathematics (matemaatika). Lisaks meile osalesid projektis koolid Kreekast ja Küproselt. Projekt oli rahastatud Erasmus+ programmist, Euroopa Liidu haridus- , koolitus-, noorte- ja spordiprogrammist aastateks 2014–2020. Loe lähemalt projektist siit.
Innovaatilise õpetamise auhinda hakati välja andma aastal 2021 eesmärgiga tutvustada Erasmus+ programmi raames rakendatavaid kvaliteetseid ja uuenduslikke õpetamispraktikaid ning hinnata õpetajate ja nende koolide tööd.
Meie projektile auhinna määramisel olid võtmetähtsusega kriteeriumid kasutatud õppemeetodid, innovatsioonikeskkond, õpetaja roll ning projekti kulg ja tulemused.
"Tegevused, millega projekti käigus tegelesime, olid keskendunud loodusteadustele, tehnoloogiale, inseneriteadusele ja matemaatikale ning meetoditena kasutasime uurimistööd, probleemide lahendamist, simulatsioone, mänge, praktilisi töid, välitööd ja arutelu uute teadmiste omandamiseks. Õpilaste poolt kasutatud meetod oli arvutuslik mõtlemine, mis võimaldas õpilastel selgemini näha ja mõista masinate ja arvutite tööd ning arvuti keelt, mis on eelduseks edukaks kõrgtehnoloogiaga töötamiseks ja kognitiivsete teadmiste kõrgema taseme saavutamiseks. Viimane omakorda on vajalik aktiivseks tööks STEM valdkondades“, rõhutas Erasmus+ projekti SLAM-STEM koordinaator Ana Tustonjić Dombaj.
"Selle projektiga tõstsime õpilaste motivatsiooni STEM-valdkonnas töötada, sest nad nägid oma töö tulemusi vahetult läbi otsese praktilise töö. Samuti said nad aimu uutest õppimisviisidest, mille tulemuseks oli nende suurem kaasatus õppetöösse ja ka muudesse klassiruumi välistesse tegevustesse“, tõi välja Tustonjić Dombaj ja lisas, et projekti kaudu tõstsid õpetajad oma töö kvaliteeti, rakendades uusi meetodeid, mis mõjutavad ka tulevaste põlvede haridust.
Konkreetsed tulemused projekti lõpus olid välja töötatud STEM KIT-id - komplektid F1 autode ehitamiseks, hologrammid, seismograafid ja jõupangad ning nende õpetused, metoodika brošüürid ja STEMopoly mäng.
Raatuse kooli poolt projekti pedagoogilise koordinaatorina ametis olnud Lauri Kõlamets ütles, et Erasmus+ SLAM-STEM projekt lausa kutsus teda liituma ja omapoolset panust andma.
“Tundsin isiklikult kohustust antud projekti toel meie kooli õpilasi ja õpetajaid inspireerida huvituma loodusteaduste ja tehnoloogia koosmõju võimalustest. Kõikidelt partneritelt oli võimalik õppida erinevaid õpilaste sisemist motivatsiooni ergastavaid õppemeetodeid, nagu nt küpriootide CO2 auto, kreeklaste tuhandete aastate vanused leiutised, horvaatide abacus jne,” räägib Kõlamets.
Lisaks lummas teda Horvaatia õpetajate külalislahkus ning sealse Drnje kooli tehnoloogiaõpetaja Vedrani piiratu loovus.
“Tema jaoks ei olnud mingi probleem ühe lihvimismasinaga sisustatud õpperuumis võtta ette projekte, mis esmaspilgul tundusid võimatud ning panid sind ütlema, et sellist asja pole võimalik teostada, sest meil pole viisavalt vahendeid. Aga just seda STEM valdkond vajab - kastist välja mõtlemist, sest tihtipeale järgmise põlvkonna tehnoloogia luuakse nt kellegi kodus keldris või garaažis. Olgu selleks siis Gerhard Fisher (metallidetektor), Bill Gates (Microsoft), Palmer Freeman Luckey (VR-prillid), Jeff Bezos (Amazon), Larry Page ja Sergey Brin (Google'i otsingumootor) jne.
Aktiivselt projektis kaasa löönud Priit Laats meenutas projekti samuti väga positiivsest küljest.
“Minu Raatuse kooli esimene aasta kaasas mind kohe rahvusvahelisse Erasmus+ projekti SLAM-STEM, mis pakkus mulle võimaluse saada ülevaade, kuidas õpetatakse tehnoloogiat teistes riikides. Olen õnnelik, et lisaks meeldejäävale kogemusele, sain praktiseerida ka võõrkeelt, mis vahepeal oli unarusse jäänud. Tänaseks olen loonud oma lisaks tehnoloogia õpetamisele ka oma huvikooli, milles pakun noortele osaleda inseneeria või 3D modelleerimisringis.”
SLAM-STEM projekti Horvaatia ja Eesti poole juhtiv tuumik ühel fotol (vasakult): Stjepana Kadić, Rene Leiner, Dunja Šajatović, Priit Laats, Ana Tustonjić Dombaj ja Lauri Kõlamets.