20.-24. jaanuaril toimus rahvusvahelise projekti Joyful Reading esimene kohtumine Šiauliais, Leedus, kus võõrustajaks oli kohalik Jovaras Progymnasium.
Projekti eesmärk on tuua läbi kaasaegsete tehnoloogiliste vahendite õpilasi rohkem raamatute lugemise juurde ning valmistada projekti käigus üks õppeotstarbeline arvutimäng, mis baseerub mõnel laste poolt armastatud raamatul. Projekt kestab kuni 2015. aasta suveni. Viie päeva jooksul toimusid mitmed põnevad kohtumised, töötoad ja üritused.
Koos leedulastele ja eestlastega on projektis kaasatud ka meie sõbrad lätlased ja rootslased. Kõik osalenud õpilased esitlesid omalt poolt ühte väljavalitud raamatut, mis kandideeris tulevase arvutimängu stsenaariumi aluseks. Lisaks sellele oli iga osaleva kooli esindajatel ülesanne valmistada ette tutvustav esitlus oma koolist ja riigist. Samuti üks humoorikas ja kaasakiskuv etteaste. Meie õpilased valisid selleks kostümeeritud paroodia Kihnu Virve laulule „Mere pidu“. „Lugu sai teiste poolt kahtlemata suurimate ovatsioonide osaliseks ja tekitas palju nalja,“ ütles Rene Leiner.
Ka kõik teised esitlused läksid meie lastel suurepäraselt. „Eks närveerimist oli lastel muidugi, aga see, mis välja tuli, oli väga hea vaadata,“ võttis Aire Rillo meie laste esinemised ühe lausega kokku.
Nädala jooksul tegid õpilased lähemat tutvust iPad’idega, mis on tulevase mängu üheks väljundplatvormiks. See oli kasuks ka neile, kel selline tehnikariist endal juba olemas. „Mul on kodus ka iPad ning sain nüüd uusi kogemusi ja teadmisi, kuidas seda paremini kasutada,“ leidis üks kohtumisel osalenud tüdruk.
Prooviti ka animeerimise kunsti. Edgar Pekus ütles, et esmalt pidid kõik kirjutama lühikese naljaloo-stsenaariumi pealkirjaga „Naljakas päev koolis“. „Seejärel joonistasime iPad’ide abil pea- ja kõrvaltegelase ning lõpuks animeerisime joonistused,“ lisas Edgar.
Viimasel päeval toimusid arutelud ja arvutimänguks sobivaimate raamatute valimine. Iga riigi esindus sai anda kuueteistkümnele esitletud raamatule punkte (1-16). Kuigi tegemist ei olnud võistlusega, siis kolmeks enim hääli saanud raamatuks osutusid Jules Verne’i „Reis maakera südamesse“, James Bowen’i „Tänavakass Bob“ („A Street Cat Named Bob“) ja Suzanne Collins’i "Näljamängud" („The Hunger Games“). Kuna hetkel ei ole veel täit selgust autorikaitsega seotud küsimustes ning lahtine on ka see, kas mäng valmib ühe või mitme raamatu põhjal, siis ei tea me ka seda, milline või millised raamatud tegelikult mängu pääsevad.
Mõistagi on igal sellisel projektil alati ka meelelahutuslik pool, mis sel korral oli ühtlasi ka väga hariv. Üheskoos külastati Ruta šokolaadivabriku muuseumit, kus valmistati ise ka šokolaadist maiustusi. Käidi Šiauliai kuulsal ja UNESCO maailmapärandi nimistusse kantud Ristimäel ja kohalikus jalgrattamuuseumis. Viimane õhtu veedeti üheskoos bowlingut mängides.
Muidugi polnud suureks üllatuseks, et enamikule lastest jättis kustumatu elamuse külastus šokolaadimuuseumisse, kus sai ka ise näpud ja suu magusaks teha. Kuid mitte ainult. „Mulle meeldis, et saime ise komme teha, aga põnev oli ka šokolaadi tegemise ajalugu ja sellega seotud kombed,“ ütles Karl Mattias Laiuste.
Tagasiteel jäi meie õpilastel võimalus teha ka põgus jalutuskäik Riia vanalinnas. „Oli väga tore nädal,“ õhkas ühes kohalikus kiirtoidukohas einestama asudes Helena, kellele Leedus meeldiski kõige enam just kohalikes peredes pakutud toit. „Sõin mingeid sulatatud juustuga kaetud pelmeenitaolisi asju, mis maitsesid lihtsalt nii hästi, et viisid keele alla,“ ütles ta. Lisaks märkis Helena ära ka magustoiduks söödud kohupiima-banaani vormi.
Kuigi viis päeva, millest kaks kulusid peamiselt sõitmisele, ei ole pikk aeg, said lapsed väga palju uusi tuttavaid ja sõpru, kellega on plaanis sidet pidada ka edaspidi. „Mina sain igast riigist 2-3 uut sõpra,“ ütles Helena. Lisaks on täpselt aasta pärast toimuvale Tartu projektinädalale Leedust tulemas needsamad lapsed, kes meie õpilasi Šiauliais enda juures võõrustasid. Edgar leidis sellest endale lisastiimuli remondi tegemiseks. „Nüüd on mul Kristupase tulekuni täpselt aasta aega, et oma toas remont ära teha,“ sõnas ta.
Lisaks õpilastele oli nädal töine ka projekti korraldustiimile. Toimusid mitmed kohtumised ja töökoosolekud, kus arutati projekti senist kulgu, tööplaani täitmist ja edaspidiseid samme. Räägiti üle ja täpsustati projekti tulemuste levitamise ja evalveerimise plaanid, autoriõigustega seotud temaatika ning kohtuti arvutimängu programmeerijatega. Kreatiivses õhkkonnas toimunud kohtumised tõid esile nii mõnegi uue idee ja lähenemise käesolevale projektile ning panid idanema mõned uued seemned. Arutelud jätkusid kohati hiliste õhtutundideni.
Juba juuni alguses on kavas aga projekti teine kohtumine Rootsis, Karlstadi lähedal Valbergis, kus pearõhk on arvutimängu stsenaariumide kirjutamisel.
Projektist lähemalt saab lugeda siit või projekti kodulehelt, kust leiab ka esimese projektinädala fotosid.