Select your language

Kümme vaprat õpirändurit Lagose partnerkooli õppekavasse kuuluva surfitunni eel. Foto: Rene Leiner

Märtsi ja aprilli vahetumisel sai meie kooli 5. klassi õpilaste ja õpetajate grupp osa erakordsest kogemusest – Erasmus+ õpirändest Portugali, Lagosesse. Võõrustajaks kooliks Agrupamento de Escolas Gil Eanes. Õpirände nädala “A Drop of Water Can Change a Lot” fookuses oli keskkond, vesi ning rahvusvaheline koostöö, aga selle mõju ulatus palju kaugemale ja puudutas kõiki osalejaid isiklikult.


Kultuuride kohtumine – hirmust sõpruseni


Nädal algas soojas, ent veidi ärevas õhkkonnas. Uued inimesed, võõras keel ja mõningane teadmatus eesootava suhtes. “Kuigi alguses oli väike kartus, et kuidas ma võõras perega hakkama saan,” kirjeldas Jason, “sain hoopis väga toreda kogemuse. Nad olid nii lahked!” Ka Berith märkis, et “linnad olid ilusad ja inimesed toredad”, ning rõõmustas, et ta “sai ise hakkama”.

Koos Portugali ja Hispaania õpilastega osaleti tundides, keelemängudes ja tiimitöös. Õpetaja Maila Lubi sõnul kadusid piirid kiiresti ning õpilased olid üllatavalt arvestavad ja hoolivad. Keelebarjäär ei saanud takistuseks: “Meie lapsed, kelle inglise keel ei olnud väga hea, suhtlesid tõlkeprogrammide abil ja leidsid ikkagi tee kontakti,” lisas ta.


Loodus kui õpetaja

Iga päev pakkus uusi kohti, vaatenurki ja teadmisi – olgu selleks Meia Praia luitevööndi töötuba, Lagos Science Centre’i külastus või Bravura tammi ääres toimunud arutelud veepuudusest ja orienteerumismäng. “Ma sain teada, miks tammid on olulised ja kui erinev on Portugali loodus meie omast,” ütles Karmen pärast päevast väljasõitu.

Suur osa õppimisest toimus vabas looduses, mitte ainult vaadeldes, vaid aktiivselt osaledes. “Kõik, mis oli seotud ookeaniga – ujumas käimine, surfamine – oli mulle täiesti uus ja väga põnev,” meenutas üks osaleja. Just surfamise töötuba ja Porto de Mósi ranna koristus jäid paljudele sügavalt meelde: “Surfamine oli mega lõbus ja sain teada, kuidas ookeaniga arvestada. Pärast seda oskan loodust rohkem hinnata,” jagas oma muljeid Mirtel

Soolane merevesi ja lained

Rannakoristus ja surfamine olid enamikule lastest esmakordsed kogemused, mis pakkusid nii rõõmu kui ka tõsiasja, et Portugali merevesi on ootamatult soolane. Kädili sõnul oli surfamine eriti meeldejääv just seetõttu, et ta polnud varem sellist võimalust saanud ning see pakkus nii adrenaliini kui ka lusti.

Matkamine ja loodusvaatlused, samuti käigud muuseumisse ja teaduskeskusesse, aitasid mõtestada veeteemalist õppetööd uue nurga alt. Laura tõdes, et Lissaboni okeanaariumi külastus ja ookeani jõud jätsid sügava mulje. „Ma sain teada, et veel on palju jõudu ning ookeanis suurte lainetega ujuda ei saa, see on ohtlik.“

Õpetaja Tuuliki Vuksi sõnul pakkusid need tegevused suurepärast inspiratsiooni: “Bravura tammi ja luitevööndi töötoad andsid ideid, kuidas integreerida keskkonnateemasid meie kooli ainekavadesse. Olgu selleks loodusõpetus, kunst või kirjandus.”

Õppimine ja sõprussuhted

Üks nädal Portugalist tähendas neile uusi teadmisi, uusi sõpru ja ka uusi arusaamu iseendast. Nagu Andra kirjeldas: „Kõige rohkem tunnen head meelt nende inimeste üle, keda kohtasin – nad olid väga toredad ja naljakad.“ Ka Heidi rõhutas, et see reis andis talle uusi sõpru ja võimaluse veeta aega huvitavate inimestega. „See pasta, mis ma seal kohvikus sõin, oli lihtsalt nii hea,“ lisas ta ühte pealtnäha vähetähtsat hetke meenutades.

Uued oskused ja isiklik areng

Paljudele oli oluline ka teadmine, et nad suutsid võõras keskkonnas iseseisvalt hakkama saada. Laura tõdes, et õppis kohanduma uute olukordadega. Kädili mainis, et tal tuli üllatusena, kui hästi ta oskas ise oma rahaga ümber käia ja igapäevaelus toime tulla.

Ka humoorikamaid seiku mahtus nädalasse. Näiteks meenutas Kädili, kuidas Portugali ema tõi talle enne kojulendu kaalu, mis näitas, et tema kohver kaalub 17 kg. „Olin juba mures, aga Tartus selgus, et kaal näitas lihtsalt valesti. Siis oli see juba naljakas.“

Erinevused ja sarnasused

Kultuurilised erinevused pakkusid noortele rohkelt mõtteainet. Laura sõnas: „Portugallased olid väga elavad ja emotsionaalsed. Nad võtsid mind, erinevalt eestlastest, kes on tihti vaoshoitumad, väga soojalt vastu.“

Andra pani tähele, et Portugali õpirändest sai sõbralikkuse ja hoolivuse kogemus, eriti perest, kus ta viibis. Üks tema soojemaid mälestusi oli hetk, mil ta koos võõrustajate ja nende koeraga rannas mängis: „Me viskasime kive ja koer tõi need tagasi. Siis jooksime peitu ja koer pidi meid otsima – see oli väga lõbus.“


Õppimine, mis kestab

Õppimine ei piirdunud faktide või tegevuste loeteluga. See oli sügavalt isiklik protsess. “Sain teada, et mulle meeldib, kui asjad on paigas ja mul on plaan,” ütles üks õpilane enda kohta. Teine lisas, et õppis, “kuidas iseseisvalt toime tulla ja kuidas võõras keskkonnas julgemalt suhelda”.

Ka õpetajad peegeldasid seda arengut enda vaatepunktist. See avardas maailmapilti, andis uusi ideid ja tugevdas rahvusvahelist koostöövõrgustikku. Maila sõnul ei saa õpirändeks kunagi 100 protsenti valmis olla – see on pidev õppimine kõigile osapooltele. “Minu jaoks ei ole õpiränne pelgalt nädalane õppereis, vaid terviklik protsess – alates planeerimisest kuni kogetu mõtestamiseni. Iga info- ja kogemuskild leiab hiljem tee klassiruumi,” ütlea Maila. Tuuliki lisas, et rahvusvaheline koostöö, aktiivõpe ja kultuuridevaheline dialoog olid kogu projekti kandvad sambad.


Mõju, mis ulatub kaugemale - tähendus kogu eluks


Õpiränne puudutas kindlasti ka neid, kes otseselt ei osalenud - meie lapsevanemaid ja Portugali õpilaste peresid. Küllap annab järjekordne positiivne õpirände kogemus tõuke ka neile, kes sel korral veel osaleda ei julgenud. Aga neile, kes julgesid, oli see kogemus, mis jääb. “Suur tänu selle õpirände võimaluse eest! Oli väga tore kogemus, mida ei unusta kunagi,” kirjutas üks õpilane oma tagasisides. “Mulle meeldis Portugalis kõik – lained, inimesed ja see, et sain ise hakkama,” lisas Berith.

Nii Kädili kui ka Andra rõhutasid, et kogetu jääb nendega kauaks. „See õpiränne aitas mul mõista, mida tähendab hoolimine, sõprus ja loodusest lugu pidamine,“ sõnas Andra. „See laiendas mu silmaringi ja andis väga laheda mälestuse terveks eluks,“ lisas Kädili lõpetuseks. 

Veepiisk, mis pani laine liikuma

“A Drop of Water Can Change a Lot” ei olnud ainult projekt vee teemal. See oli elu õppetund julgusest, koostööst, kultuuride mõistmisest ja iseendaks kasvamisest. Igaüks, kes selles osales, tuli tagasi veidi teistsugusena – avarama pilgu, laiema silmaringi ja tugevama tunnetusega, et isegi üks väike kogemus võib muuta palju. 


Taaskohtumine Tartus

Õpiränne sai oma loogilise jätku maikuus Tartus, mil võõrustati oma Portugali sõpru meie koolis ja kodudes. Õpiti õpetaja Maila ja Tuuliki poolt ettevalmistatud õppemooduli alusel. 

Tartus oli fookuses vesi kui loodusvara, elukeskkonna kujundaja ja kultuuriline sümbol. Nädala jooksul osalesid külalisõpilased ja meie kooli lapsed mitmekesistes tegevustes, mis lõimiti loodusteadusliku, keelelise ja kultuurilise õppega. Õpiti, avastati, liiguti ja loodi toredat koosolemise ruumi ja aega! 

Kuna meie Erasmuse akrediteeringuga seotud välisõpilasi vastuvõtvad õpiränded on alati otseselt seotud meie teemapõhise õppe moodulite arendamisega, siis on nad õppeprotsessile mõneti isegi olulisema väärtusega kui välisränded.
 

Loovus, toiduvalmistamine ja Tartu tutvustamine

Õppenädala alguses valmistati taaskasutusmaterjalidest veeteemalisi makette. Samuti uuriti tervisliku toidu retsepte ning valmistati salateid, muffineid, pirukaid ja smuutisid, mida jagati järgmisel päeval matkapäeva toiduna. Lisaks tutvustasid lapsed külalistele Tartu olulisemaid paiku, rääkides nende ajaloost ja tähendusest.


Matkamine ja keskkonna tunnetamine

Teisipäeval viidi õpe klassiruumist välja. Retked Taevaskoja ja Kiidjärve matkaradadele ning Valgesoo rabasse aitasid õpilastel süvendada sidet ümbritseva loodusega. Matkade käigus toimusid loodusvaatlused ning arutelud veekoosluste ja nende eripärade üle. Koostöised tegevused ja liikumine aitasid kaasa meeskonnavaimu tugevdamisele ja keskkonnateadlikkuse süvendamisele. Kogeti rõõmu liikumisest vabas looduses.


Keeleõpe ja õppemängud

Kolmapäeval keskenduti keeleõppele. Uuriti veetemaatikaga seotud sõnavara kolmes keeles, õpiti uusi meeldejätmise strateegiaid ja mängiti erinevaid õppemänge. Päev lõppes põneva külastusega AHHAA teaduskeskusesse, kus õppimine muutus vahetuks, meeldejäävaks ja mänguliseks.


Katsetamine ja orienteerumine


Neljapäeval valmisid rühmatööna plakatid vee erinevatest vormidest. Õpetaja Tagris Vaheri juhendamisel viidi läbi mitmesuguseid veega seotud teaduslikke katseid ja õpetaja Urmas Vessini eestvedamisel toimus meeleolukas orienteerumine. Lisaks külastati Tagurpidimaja, mis pakkus lõbusa vahepala tihedasse õpipäeva.


Kordamine, esitlused ja tänusõnad


Reedel võeti kogu nädala tegevused kokku – õpilased esitlesid oma töid, kuulasid vee hääli ning osalesid liikumismängudes. Päeva lõpetas ühine reflektsioon, kus igaüks sai jagada oma kogemusi ja õpikogemusi.

Suur tänu Mailale ja Tuulikile, kes koostasid ja viisid ellu sisuka, hästi planeeritud, inspireeriva ja kõrgel tasemel õpirände programmi. Tänusõnad kuuluvad ka kõigile majutusperedele, kes võõrustasid külalisi sooja südamega.

Samuti täname kõiki külalisi inspireeriva koostöö ja rõõmsa meele eest – meie uksed on teile alati avatud!

Erasmuse õpiränded loovad sildu ja võimalusi õppimiseks ja uute sõprade leidmiseks.

Loe ja vaata lisaks:

Reflektsioonide põhjal koostatud Portugali õpirände analüütiline kokkuvõte

Vaata õpirände fotogaleriid

Raatuse kooli Erasmuse õpirännete akrediteeringust


Tartu Raatuse Kool   |  Aadress: Raatuse 88a, 51009 Tartu   |   tel: 7 461 721   |   e-post: kantselei@raatuse.tartu.ee  |   Registrikood: 75006820