Выберите язык

Lauri Kõlamets tutvustamas õpetajatele oma doktoritöö raames tehtud uurimistöö tulemusi. Foto: Rene Leiner

Raatuse kooli õpetajad olid selle aasta Tartu haridusfestivalil õpitubade läbiviimises koolide hulgas kõige aktiivsemad, viies läbi koguni kaheksa erinevat õpituba. Lisaks toimus siin ka festivali avamine ja Sandra Vabarna õpituba "Tasakaal – kuidas hoida iseennast?(kliki ja vaata).

Meie õpetajatest astusid esimesena kolleegide ette klassiõpetajad Riin Jürgenson ja Kristiina Pavlenko.

Nad pakkusid välja ideid ja näiteid, kuidas korraldada esimeses kooliastmes lennupõhiselt või paarile klassile korraga lõimitud ainetunde ning õppepäevi väljaspool klassiruumi. Õpitoa raames viidi läbi ka 45-minutiline näidistund kooli õuealal.

Meie draama-ja kunstiõpetuse õpetaja Kadri Kosk viis läbi õpitoa “Mängudest etüüdideni”, kus mängiti tähelepanu, meeskonnatööd ja eneseväljendust arendavaid mänge. Lisaks tehti ka improvisatsioonilisi etüüde.

Loodusainete õpetaja ja Tartu Ülikooli haridusteaduste doktorant Lauri Kõlamets keskendus oma õpitoas läbi tõenduspõhise uurimisprisma põhikooli loodusainete ainekavale, otsides vastuseid küsimustele, mida peaksime põhikooli loodusainete tundides väärtustama ja mis on 21. sajandil loodusteaduslikus hariduses relevantne.

Lauri pakkus välja võimalusi, kuidas teha lõiminguid praeguse põhikooli III astme loodusainete ainekava sees, ilma et tegemist oleks kunstlike võtetega. Lisaks tõi ta välja kui vähe on kajastatud loodusteadusliku karjääri propageerimine ja miks võiks õpetajad lugeda rohkem teadusartikleid.

"Meie põhikooli III kooliastme loodusainete ainekavad on tugeva kognitiivse suunaga, milles väärtused ja hoiakud on tagaplaanil. Ainekavade väljatöötamine on olnud killustatud protsess, milles iga õppeaine näeb asju ainult oma mätta otsast. Ühiseks nimetajaks võiks olla näiteks energia, millega on kogu ainekavast seotud iga kolmas õpitulemus," ütles Lauri.

Lõimingu teemadel jätkas ma meie kooli Digilõime projekti meeskond, kellest olid õpituba läbi viimas õpetajad Tuuliki Vuks (käsitöö ja kodundus), Malle Pabstel (bibliograafa), Urmas Vessin (geograafia,haridustehnoloog) Jane Kruusmaa (ajalugu) ja Jaana Mihailišina (haridustehnoloog). Teemaks oli ainete lõiming meie kooli 4. ja 7. klassi näitel.

Tutvustati 4. klassi projekti "Terves kehas terve vaim", kus lõimiti matemaatika, kodundus, eesti keel, liikumine ja infotehnoloogia. 7. klassi teema oli "Linnaruum" ning lõimitud ained ajalugu, geograafia, kodundus, matemaatika ja infotehnoloogia.

Jane Kruusmaa sõnul arenes lõimingupäeva mõte eelmisel aasta arenes välja sellest, et näidata õpilastele, kuidas erinevaid ainealaseid teadmisi saab linnaruumis omavahel seostades kasutada.

“Tol päeval lõimisime koos ajalugu, matemaatikat, geograafiat, kodundust ja kunsti. Tegime ise järelduse peale toimunud õppepäeva, et asi toimis hästi ja ka lastele meeldis. Seetõttu soovisime oma kogemusi edasi anda ka õpetajatele, kes samuti huvituvad lõimimisest aga pole millegi pärast osanud sellega algust teha,” rääkis Jane.

Töötuba haridusfestivalil läks hästi, kohal olid õpetajad nii Tartust, kui ka kaugemalt. Esitluse osas räägiti kuidas tuli mõte asja teha, kuid ka lõimingupäeva praktilisest poolest - plussidest ja miinustest. Peale teoreetilist osa vaadati koos läbi Moodle’i keskkonnas olnud ülesanded ja valmistati võileivamäärdeid. 

Õpetaja Tuuliki sõnul läks õpituba isegi plaanitust pikemaks, sest küsimusi oli palju ja enamik osalejatest ei olnud varem nii mitme aine omavahelise lõiminguga kokku puutunud.  kaks õppeainet koos tehtud, aga selliselt mitte. 

“Küsiti mitu korda, kas te ka igapäevaselt olete nii särasilmsed ja entusiastlikud. Meie uus õpetaja Tagris, kes samuti osales selles õpitoas vastas, et tema on meie koolis  töötanud ainult poolteist kuud ja ei näe äravajumist, et sellised nad on,” tundis Tuuliki tehtu üle erilist rõõmu.

“Usun, et töötoas viibinud inimesed said juurde julgust ja ka mõne tööriista, et rohkem lõiminguga tegeleda. Isiklikult tunnen suurt uhkust ja tänutunnet, et saan töötada koos rõõmsate ja uuendusmeelsete kolleegidega, kellega pole ületamatuid takistusi,” võttis Jane õpitoas toimunu kokku.

Tuuliki viis lisaks digilõime õpitoale sellele järgneval päeval läbi veel ühe põneva tervislike ja maitsvate taimsete tortide valmistamise õpitoa, kuhu kõik vabad kohad olid juba eelnevalt broneeritud.

Töötoas valmistati neli toortorti. Täistaimsed ja tervislikud toidud muutuvad aina populaarsemaks. Selliste retseptide järgi valmistatud hõrgutisi saavad nautida kõik: nii need, kes on loomsetest saadustest loobunud eetilistel kaalutlustel, kui ka need, kes ei talu mõnd koostisosa. 

Tuulikil on IV taseme kokakutse ja ta on lõpetanud Annely Sootsi tervisekoolis toitumisteraapia eriala ja täiendanud end paljudel eritoitumise alastel koolitustel.

“Tänati väga huvitavate teadmiste eest ja küsiti, kas ma kusagil veel oma teadmisi jagan. Järgmiseks aastaks sooviti toortatra töötuba. Ütlesin et kisselli ja kohupiima saab teha”, sõnas meie kokanduse ankur Tuuliki kokkuvõtteks.

Väga populaarseks osutus ka klassiõpetaja Maila Lubi poolt läbiviidud kahetunnine õpituba Et õpilasele midagi tõesti ka meelde jääks”, mis keskendus sellele, kuidas saavad õppetööd toetavad vahendid, õppemängud ja elektroonilised õppekeskkonnad muuta õpetaja töö kergemaks ja tulemuslikumaks.

Viimast kahte festivali raames Raatuses toimunud õpituba vedasid meie meespere liikmed.

Töö- ja tehnoloogiaõpetuse õpetaja ja meie 3D-modelleerimise ja inseneeria huviringide juht Priit Laats viis arvutiklassi kogunenud huvilistele läbi 3D-modelleerimise õpitoa.

Ta tutvustas, kuidas arendada modelleerimise oskust teises ja kolmandas kooliastmes, millised on kasutatava programmi võimalused ja kuidas saada õpetamiseks litsents.

Digimaailmale keskendus oma õpitoas ChatGPT olemus, võimalused ja ohud ning lõimimine igapäevaellu” ka meie direktor Toomas Kink.

Arutleti selle üle kuidas on võimalik minna koos ChatGPT-ga edasi, kuidas tema võimalusi meie igapäevategevusse lõimida ja teha seeläbi oma elu lihtsamaks. 

Oma õpituba ühe mõttega kokku võttes, kasutas Toomas ühe targa mehe tsitaati: “Mis tundub tänapäeval mõeldamatu, muutub ühel päeval kõrgemast vaatepunktist vaadatuna üsna lihtsaks ja harmooniliseks.” /Max Planck, teoreetiline füüsik, Nobeli preemia laureaat, kes avastas energiakvandid/

Haridusfestivali õpitoad Raatuses olid põnevad, mitmekülgsed ja arendavad. Täname meie õpetajaid ja kõiki neid toredaid inimesi nii lähemalt kui kaugemalt, kes leidsid aja ja võimaluse meid festivali raames külastada!

Vaata ka materjale:

Toomas Kink - “ChatGPT olemus, võimalused ja ohud ning lõimimine igapäevaellu”

Lauri Kõlamets - “Tagasivaade põhikooli loodusainete ainekavale”

Maila Lubi - “Et õpilasele midagi tõesti ka meelde jääks”

Digilõim - esitlus

Digilõim - taimsed määrded (retseptid)

Tuuliki Vuks - täistaimsed ja tervislikud toortordid (retseptid)

Vaata ka haridusfestivali fotogaleriid.


Tartu Raatuse Kool   |  Aadress: Raatuse 88a, 51009 Tartu   |   tel: 7 461 721   |   e-post: kantselei@raatuse.tartu.ee  |   Registrikood: 75006820