Sprache auswählen

Projektis osalevad õpilased kooli raamatukogus oma esimest õpiülesannet täitmas. Fotod: Rene Leiner

8. oktoobril kogunes esmakordselt meie 30-pealine rahvusvahelise õpilasprojekti “Promoting Critical Thinking For Lowering Down The Post-COVID Communication Anxiety” (POCO-COMMA) õppijate seltskond. Projekti rahastab Põhjamaade Ministrite Nõukogu ja see saab teoks koostöös Islandil Hafnarfjörðuris asuva Hvaleyrarskóli kooliga.

Esimesel kohtumisel lugesid õpilased teadusartiklit Valkenburgi jt. (2023) uuringust „passiivse sotsiaalmeedia kasutamise hüpoteesist“, mis väidab, et passiivne sotsiaalmeedia sirvimine mõjutab noorukite heaolu. Uuring läheneb teemale aga nüansirikkalt, väites, et passiivse sotsiaalmeedia kasutamise mõju võib sõltuda isiklikust vastuvõtlikkusest – täpsemalt sellest, kas veebilehitsemine tekitab kadedust, inspiratsiooni või naudingut. Õpilased tõid välja loetust olulisema. Kodutööks jäi grupiarutelu meediapostituste erinevatest eesmärkidest, läbimõeldud jagamisest ning postituste mõjust teistele. Tulemitest, mis keskenduvad ühele alamteemale ja artiklis käsitletud kadeduse mõistele, valmivad virtuaalsed plakatid. Samasugune ülesanne on ka Islandi lastel. 

“Kolme aasta jooksul põhjustas COVID-19 pandeemia üle maailma 7 miljonit surmajuhtumit ja sundis inimesi kiiresti muutma oma elustiili. Igapäevased rutiinid muutusid ja sotsiaalse distantseerumise tõttu kasvasid stress ja ärevushäired üle 25%. Vaimse tervise taastumine on aeglane protsess ja võib kesta aastaid. Teismelised on tundlikud sotsiaalsetele muutustele ning uuringud näitavad, et pandeemiajärgne isolatsioon on suurendanud ärevust ja depressiooni,” räägib projekti ühest lähtepunktist selle pedagoogiline juht, õpetaja Lauri Kõlamets.

Projekti üldkoordinaator, kooli arendusjuht Rene Leiner lisab, et tänapäeval muudavad kiiresti arenev digitehnoloogia ja sotsiaalmeedia inimeste mõtteid ja uskumusi kiiresti. 

“Meie globaliseeruvas maailmas on allikakriitika olulisem kui kunagi varem, eriti internetis, mis on õpilaste peamine infoväli. Massimeedia ja sotsiaalmeedia on saavutanud suure jälgijaskonna, kuid ühiskond ja haridussüsteem pole piisavalt panustanud kriitilisse analüüsi. Õppeprotsessis on oluline arendada õpilaste oskusi teha tõenduspõhiseid otsuseid ja vältida valeinfo levikut. Seetõttu keskendubki Raatuse  koostööprojekt Islandi kooliga meie 7.-8. klasside õpilastele, rõhutades kriitilise mõtlemise ja enesetõhususe tähtsust ning suhtlemisärevuse vähendamist.”

POCO-COMMA projekti käigus viiakse ellu neli ühistegevust ja üks mitmeid temaatilisi õpitube täis mobiilsusnädal kummaski riigis. Lisaks Lauri Kõlametsale ja Rene Leinerile kuuluvad projektimeeskonda õpetajad Grete Silem, Kadri Kosk ja Asko Lüütsepp.


Nutiseadet saab edukalt kasutada ka teadusartikli lugemiseks.


Tartu Raatuse Kool   |  Aadress: Raatuse 88a, 51009 Tartu   |   tel: 7 461 721   |   e-post: kantselei@raatuse.tartu.ee  |   Registrikood: 75006820