7. aprilli õhtupoolikul, pisut enne kella viit õhtul, oli majas rohkesti algklasside õpilasi, kes olid kohale tulnud, et võtta osa meie järjekordsest lugemisõhtust. Külla tuli lastekirjanik ja ajakirja Hea laps peatoimetaja Kätlin Vainola. Ootusärevalt istuti aula põrandal patjadel ning kaltsuvaipadel.

Pärast kirjanduslikku kohtumist ootasid Raatuse kooli klassiõpetajate poolt ette valmistatud tegevused, mis põhinesid Kätlin Vainola teostel.

Vaatame täna lugemisõhtule tagasi neid õhtuid aastast 2009 vedanud õpetaja Mare Kiisa pilgu läbi.


Pikalt püsinud traditsioon

Kätlin Vainola esitas alustuseks küsimuse, mis suurema jao kuulajatest kimbatusse ajas. Ta küsis, et kas teil koolis toimub sageli lugemisõhtuid. Viimati toimunud lugemisõhtut mäletasid pisut praeguse 4. klassi õpilased, sest Covid-19 tõttu on kahel aastal järjest see vahva üritus ära jäänud.

Need õpilased, kes päris esimesel Raatuse koolis toimunud lugemisõhtul osalesid, on tänaseks juba gümnaasiumigi lõpetanud. Hetkel algklassides käivad õpilased polnud sel ajal veel sündinudki, kui lugemist väärtustav traditsioon meie koolis alguse sai.


Kirjanikuks juhuse tahtel

„Igaühel tulevad mõtted omamoodi“, ütles Kätlin Vainola, kes lisaks kirjanikuks olemisele ja ajakirja Hea Laps peatoimetaja tööle tegeleb veel loovkirjutamise juhendajana. Kui juttu tuli kassidest, elavnes publiku hulgas kohe kassiarmastajate seltskond. Kass Roosi on pärit tema teosest „Suveveheaeg koolis“, mille järgi tegid õpetajad Kaisa ja Airi Õhtukooli Mängude Töötoa (ÕMT). Läbi erinevate suhtlemisharjutuste oli õpilastel tore omavahel tutvuda. Detektiiv Kakk ja kanad, ning Kass Roosi ja Kajakas Gunnar ilmusid välja siis, kui koolipäeva enam ei olnud. Jooksumängudes oli vaja tegutseda vastavalt tegelase rollile ja reageerida õigetele või valedele väidetele. Lusti ja nalja sai omajagu.

Kätlin rääkis väikestele kuulajatele oma lapsepõlvest koos vanaema ja vanaisaga ja oma esimese raamatu „Ville“ saamisloost. Lastepärasust aitasid rõhutada kunstnik Kaspar Jancise poolt vasaku käega joonistatud pildid. Raamatu elavdamiseks luges kirjanik ette ühe katkendi Ville lugudest.

Tosinast lauale väljapandud teosest tutvustas kirjanik lähemalt tema jaoks tähenduslikumaid. Kui õpilased tundsid huvi, kas Kätlin tahtis lapsena kirjanikuks saada, siis vastusest selgus, et mitte. Kirjutamine lihtsalt sai ühel hetkel tema jaoks olulisuseks elu osaks.

Kolmveerand tundi aulas kulus lugedes, kuulates ja vesteldes märkamatult. Kui soovijatele said autogrammid jagatud, oli Kätlinil aeg Tallinnasse tagasi sõitma hakata. Lugemisõhtule kogunenud õpilased jagunesid loosimise tulemusena viide rühma. Tublid klassiõpetajad juhendasid viit erinevat töötuba, kus oli vaja nuputada, lugeda, meisterdada, kokata, osavust proovile panna, loetut meelde tuletada, kaaslastega arvestada ja koostööd teha. Ühte neist töötubadest tutvustasime juba ülalpool.


Läbi kirjanduse prügisorteerimiseni

Käesoleval aastal Kätlin Vainola sulest ilmunud „Ellen, Eik ja kilekoti mõistatus“ valmis koostöös pakendiringluskeskusega ja juhindub planeedi prügist puhtana hoidmise mõttest. Eelpoolnimetatud raamatust ammutasid inspiratsiooni õpetajad Joanna, Stella ja Ly, kelle poolt ette valmistatud ja läbi viidud  õpitoas käsitleti prügi sorteerimise temaatikat mängulisel moel.

Prügirobot SodiBot oli vaja programmeerida prügi liikide kaupa kogumiskohtadesse viima. Jätkus nuputamist ja arutamist, vahel tuli ka õpetajatelt täiendavaid juhiseid pärida. Raamatu tegelased, 10- aastased Ellen ja Eik, sobituvad hästi algklasside õpilaste mõttemaailmaga ja annavad noortele lugejatele tegutsemissuuniseid.

Mõnedele iseenesest mõistetavatele asjadele ei pööra me sageli üldse tähelepanu. Näiteks sõidame igapäevaselt liftiga, aga Kätlin Vainola on teinud liftist  oma  raamatu peategelase. Raamatus „Lift“ on tähtis roll kunstnikul, kelleks on Ulla Saar. Illustratsioonide abil on lugejal paremini võimalik sündmustele ja tegelastele kaasa elada. Õpetajad Kristiina ja Riin panid sportlikus töötoas proovile õpilaste osavuse ja arvutamisoskuse. Saalihoki kepi abil oli palliga vaja tabada õiget „auku“ punktide korjamiseks, et liftiga hästi kõrgele tõusta saaks. Hasart kasvas rekorditega võidu.


Pagar Kelli lõhnavad kaneelisaiad

Nobekoib Lonni tiigitoas juhendasid õpetajad Tiiu, Luule ja Maia-Eliisi ruumilise konna meisterdamist. Lapsed kuulasid katkendeid Kätlin Vainola ja Aleksei Turovski looduseteemalisest raamatust „Tiigielu aabits“ ning said lähemalt teada konna elutsükli iseärasustest.

Kirjanik Kätlin Vainola on öelnud, et lapsed tunnevad rõõmu „päris asjadest". Mis võiks rohkem „päris asja" moodi lõhnata ja maitseda kui üks kaneeline keerusai? Eriti, kui see on ise tehtud ja ise ka ära söödud! Ise saab igaüks lugeda ka Kätlin Vainola raamatut "Kelli hakkab piraadiks", kust leiab veel põnevaid mõtteid vaba aja sisustamiseks. Kodunduse klassist levis kogu lugemisõhtu vältel mõnusat kaneeli- ja saiakeste küpsetamise lõhna. Õpetajad Tiina, Mare ja Malle lükkasid üha uusi laste poolt täidetud küpsetusaluseid ahju. Valmis plaaditäied kadusid usinate tegijate kõhtu kiiremas tempos, kui valmistamisel.

Märkamatult möödus lugemisõhtu töötubade tegevuste aeg. Lõpetuseks kogunesid kõik asjaosalised aulasse ja nentisid ühiselt, et lugemisõhtu läks korda. Erinevaid raamatutega seotud elamusi kogunes hulgaliselt. Lugemisõhtul kogutud kogemused toetavad julgust ja pealehakkamist uute raamatute lugemisel.

Vaata ka lugemisõhtu fotogaleriid.