Detsembrikuu teisel nädalal valmistasid Raatuse kooli 4.-9. klasside tüdrukud ning 4.a ja 5.c klassi poisid, õpetaja Tuuliki Vuksi juhendamisel, kokku ligi 2000 vaprusehelmest. 14. detsembril anti need üle MTÜ'le Vaprusehelmed.


Vaprusehelmed aitavad haigel lapsel oma lugu jutustada

Vaprusehelmed aitavd krooniliste haigustega lastel raviprotsessiga paremini toime tulla.

Helmeste abil saavad lapsed ja pered jutustada, mida nad on saavutanud ja läbi elanud ja millist vaprust oma teel üles näidanud. Narratiivi loomine ja oma loo mõtestamine aitab vähendada kaost ja distressi, mille trauma lapsele tekitada võib.

“Igal helmel on oma tähendus. Iga helmes näitab, et laps on raskusi ületanud ja hakkama saanud,” rääkis õpetaja Tuuliki.

Vaprushelmeste tegemisele Eestis pani alguse heategevusele keskendunud MTÜ Vaprusehelmed, mis loodi USA-s 2003. aastal algatatud Beads of Courageprogrammi eeskujul ja heakskiidul. Nende peamine eesmärk on on krooniliselt või eluohtlikult haigete laste psühhosotsiaalne toetamine ja abistamiseks valulike protseduuride ja pikkade raviperioodidega toimetulekul.


Oma helmeid demonstreerivad 5.c klassi vahvad tüdrukud. Esireas vasakult Anneli Metsoja, Eliise Reinhold, Liselotte Bikha, Laura Roops, Kersti Sarnit ja Anette Noorsoo. Tagumises reas seisavad (vasakult) Mairis Krünvald, Eleri Krünvald, Gendra Pedoson, Kristin Karki, Sandra Raidmaa ja Lisett Laureen Krindal. 


Kõik sai alguse Sandri helmeloost

Eestisse jõudis helmeprogramm väikese Sander Salundo abiga, kelle lugu samuti helmeste abil kee vormi sai. Sandri vaimustus helmeprojektist andis heategijatele kindla teadmise, et see on vajalik ka teistele sarnaste haigustega lastele. Sander ise vaatab meie tegemisi täna juba pilvepiirilt, aga tema lugu elab edasi tänu Sandri ema Ulvile.

Lugejal tekib muidugi küsimus, et miks just helmed? Eri materjalidest helmeid on inimkond kasutanud juba aegade algusest peale, seda nii praktilisel kui ka esteetilisel otstarbel. Helmed on nähtavad, ilusad, värvilised ja lihtsasti mõistetavad. Helmekeelt oskavad kõik rahvad. Kui helmed keeks lükkida, saab neist lugu, nagu sõnugi ritta pannes.


4.b klassi helmemeistrid. Esireas (vasakult) Astrid Aitsen, Kertu Jõul, Saara Vilson, Meribel Anton, Johanna Paulus, Sandra Mooses, Elis Ursula Lihtmaa. Teises reas seisavad Carmen Anete Plakso, Anastasia Meipalu, Heleen Luts, Carmen Ilvesmets ja Karoli Looga


Igal helmes tähistab ühte osa raviperioodist

Õpetaja Tuuliki sõnul algab vaprusehelmeste teekond esimese helme ja nööriga, kuhu laps oma nimetähtedega helmed lükib. Seejuures vaprusehelmeste esimese ja viimase helme on kujundanud klaasikunstnik Laura Šmideberga. Värvilised helmed tähistavad erinevate raviperioodide ja -võtete läbimist.

Helmed saab laps õe või arsti käest pärast protseduuri. Ravi lõppedes saab laps viimase helme, kee seotakse kokku ning see jääb tähistama üht rasket, kuid tähenduslikku perioodi tema elus.