Läbi viimase kahe õppeaasta kestnud rahvusvahelise projekti Joyful Reading raames valminud arvutimäng, mille tegemisel lõid kaasa ka Raatuse kooli õpilased, on tänasest kättesaadav kõikidele huvilistele. Seda saab mängida läbi Facebooki (klikka lingil) platvormi või laadida alla vastav rakendus Apple app store'ist. Kusjuures Facebookis mängimiseks ei pea ise omama seal kontot. 

Projekti Joyful Reading eesmärk oli laste lugemishuvi kasvatamine ning peamiseks tegevuseks ühiselt valitud raamatukangelastest veebipõhise arvutimängu valmistamine.

Koos Raatuse kooli õpilastega osalesid projektis veel 12‒14-aastased lapsed Karlstadist (Rootsi), Šiauliaist (Leedu) ja Riiast (Läti).

Lisaks mainitud linnade koolidele oli projekti partneriks üks internetiteenuse levitamisele keskendunud IT-ettevõte Leedust. Nende tublide programmeerijate abil muutusidki laste ideed reaalseks arvutimänguks.

Projekt sai alguse juba 2014. aasta jaanuaris, kui toimus esimene kohtumine Šiauliais. Projekti ühe Tartu-poolse eestvedaja, Raatuse kooli õpetaja Aire Rillo sõnul algas töö tegelikult juba palju varem. Esmalt toimus projekti logo joonistamise konkurss, seejärel asuti valima mängu aluseks sobivat raamatut.

„Kõik õpilased nimetasid enda lemmikraamatu, nende hulgast valisid iga riigi esindajad omakorda välja neli parimat, mida Šiauliais kõikidele projektipartneritele esitleti,” ütles Rillo.

Samas valiti välja ka raamat, mille põhjal arvutimängu valmistama hakata. Mõnevõrra üllatuslikult sai selleks ulmekirjanduse klassikasse kuuluv Jules Verne’i „Reis maakera südamesse”.

Järgneval kohtumisel Karlstadis keskenduti peamiselt stsenaariumide kirjutamisele ning Riias oli põhirõhk illustreerimisel. Projektikohtumiste vahepeal on lapsed pidanud mängu testima ja sellele tagasisidet andma. Tartus toimus valminud mängu viimane testimine ning manuaali koostamine.  

Projekti Tartu koordinaatori, Raatuse kooli arendusjuht Rene Leineri sõnul sai idee alguse mõttest, et iga laps väärib võimalust õppida ja armastada lugemist. Paljud uuringud on näidanud lugemise olulisust õpiprotsessis.

„Lugemisoskuse arendamine on üks peamisi eduka õppimise aluseid, olles edufaktoriks interpreteerimisel ja andmete, informatsiooni töötlemisel teadmisteks,” ütles Leiner.

Lugemisoskus on eduka õpiprotsessi alus ka järgmistel haridusastmetel. Samas ilmub igal aastal uusi statistilisi andmeid, mis kõnelevad õpilaste aina vähenevast lugemisharjumusest.

Ühe peamise põhjusena nähakse arvuteid ja internetti, mis laste igapäevaelu täidavad. Tegelikult tuleb aga need laste jaoks igapäevased vahendid panna tööle lugemisharjumuse tekitamiseks, sest vanad meetodid enam ei toimi. Nii tekkiski neljal koolil ühiselt mõte selline projekt kirjutada ja ellu viia.

Projekti finantseeritakse Nordplus Juniori programmist, mis kuulub Põhjamaade Ministrite Nõukogu kõige tähtsamate elukestva õppe programmide hulka.

Projekti Tartus toimunud projektinädalat kokkuvõtvat videolugu saab vaadata siit.

Allpool mõned ekraanitõmmised mängust: